Latest news

Izvēlne

Dzelzceļi samazina CO2 izmešus

Trešdiena, 11 Maijs, 2011

Eiropas dzelzceļu savienības UIC nesen veiktais pētījums par dzelzceļa radīto izmešu atmosfērā dinamiku laika posmā no 1990. līdz 2009.gadam liecina, ka Eiropas dzelzceļu radītā ogļskābās gāzes (CO2) emisija gaisā attiecībā uz pārvadāto apjomu ir samazināta par 38 procentiem.

1990.gadā Eiropas dzelzceļi gadā radīja apmēram 31,6 miljonus tonnu CO2 izmešu, savukārt 2009.gadā šis skaitlis tika samazināts līdz 19,8 miljoniem.

Analizējot sīkāk oglekļa dioksīda jeb ogļskābās gāzes, kas ir galvenā siltumnīcas efektu izraisošā gāze, izmešus pasažieru pārvadājumiem, konstatēts, ka 1990.gadā Eiropā tie sastādīja caurmērā 52 gramus CO2 uz pasažierkilometru, bet kravas vilcieniem - 31 gramu CO2 uz tonnkilometru, savukārt 2009.gadā šie skaitļi ir samazinājušies līdz attiecīgi uz 41 un 19 gramiem.

Īpaši labi sasniegumi ir Latvijas dzelzceļam, kura radīto CO2 izmešu daudzums teju divas reizes mazāks nekā vidēji Eiropā – 24 g/pasažierkilometrā un 12 g/tonnkilometrā.

„Rietumeiropā, pasažieru vilcieni brauc bieži un ir pustukši, savukārt kravas vilcieni nav nokomplektēti tik apjomīgos sastāvos, tāpēc arī CO2 izmešu attiecība pret pārvadājumu daudzumu nav tik efektīva kā Latvijā, turklāt pasažieru pārvadājumu gadījumā liela nozīme ir tam, ka mūsu elektrovilcienu izmantotajā elektroenerģijā, lielu daļu sastāda „zaļā” elektroenerģija, kas saražota hidroelektrostacijās,” komentē LDz prezidents Uģis Magonis.

Ņemot vērā pašreizējos rādītājus, LDz jau ir apsteidzis Eiropas dzelzceļu savienības noteiktos mērķus CO2 izmešu samazināšanā līdz 2020.gadam.

Tiek meklēti un analizēti arī jauni risinājumi, kas ļautu samazināt oglekļa dioksīda izmešu daudzumu atomosfērā līdz minimumam, piemēram, mašīnisti tiek apmācīti ekonomiski vadīt lokomotīves, kā arī tiek veikts pētījums par iespējām elektrificēt Latvijas dzelzceļu tīklu.

Koncerns Latvijas dzelzceļš sastāv no valdošā uzņēmuma VAS Latvijas dzelzceļš un piecām meitassabiedrībām – AS LatRailNet, kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, SIA LDz Cargo, kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus; infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmuma SIA LDz Infrastruktūra; ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmuma SIA LDz Ritošā sastāva serviss, kā arī apsardzes uzņēmuma SIA LDz Apsardze.

 

Sagatavoja LDz Sabiedrisko attiecību daļa