Latest news

Izvēlne

2024.gadā ģeopolitisko apstākļu rezultātā mazinājusies LDz kravu pārvadājumu infrastruktūras aktīvu vērtība, vienlaikus turpina pieaugt dzelzceļa pasažieru skaits un uzlabojas LDz darbības efektivitāte

2024.gadā dzelzceļa pasažieru skaits ievērojami pieaudzis, un šajā periodā dzelzceļa satiksmi ir izmantojuši jau 19,4 miljoni pasažieru, kas ir par 13,5% vairāk nekā iepriekšējā gadā. Turpinoties dzelzceļa kravu apjomu lejupslīdei, LDz aktīvi strādā pie savas pamatdarbības izmaksu mazināšanas un 2024. gadā tās samazinātas par 14,5 miljoniem eiro. Vienlaikus, ņemot vērā patreizējos ģeopolitiskos apstākļus, kuros nevar prognozēt kravu apjomu būtisku pieaugumu, 2024.gadā ir samazinājusies LDz aktīvu vērtība kravu pārvadājumos izmantojamajai infrastruktūrai.

Viens no būtiskākajiem VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) darbības rādītājiem ir vilcienu nobraukto kilometru skaits, kas ir pamatā infrastruktūras lietošanas maksas aprēķinam un nosaka infrastruktūras nolietojumu. 2024.gadā vilcienu-km skaits kravu pārvadājumos bija 2,5 miljoni, bet pasažieru pārvadājumos – 7,6 miljoni vilcienu-km, t.sk. SIA “Gulbenes-Alūksnes bānītis” – 48,4 tūkstoši vilcienu-km un UAB "LTG Link" – 56,2 tūkstoši vilcienu-km. Salīdzinājumā ar 2023.gadu, vilcienu-km pasažieru pārvadājumos palielinājušies par 16,3 %, bet kravu pārvadājumos samazinājušies par 22,2%.

2024.gadā dzelzceļa satiksmi ir izmantojuši kopumā 19,4 miljoni pasažieru, kas ir par 13,5% vairāk nekā iepriekšējā gadā, Vienlaikus šajā periodā pa Latvijas dzelzceļa infrastruktūru ir pārvadāti 11,47 miljoni tonnu kravu, t.i. par 26,7% mazāk nekā pērn.

Ņemot vērā kravu pārvadājumu apjomu samazināšanos, LDz arī 2024.gadā turpināja darbu pie savas darbības efektivitātes veicināšanas, pārskatot biznesa, organizatoriskos un tehnoloģiskos procesus, lai palielinātu LDz koncerna saimnieciskās darbības efektivitāti un samazinātu izmaksas, kā arī nodrošinātu konkurētspējīgas un ilgtspējīgas darbības nodrošināšanu nākotnē.

Artis Grinbergs, LDz valdes priekšsēdētājs: “Neskatoties uz LDz ieņēmumu krišanos, LDz veiksmīgi strādā pie savas pamatdarbības izmaksu samazināšanas. 2024.gadā pamatdarbības izmaksas faktiski ir bijušas 179,2 miljoni eiro, kas ir par 14,5 miljoniem eiro mazāk nekā 2023.gadā, kad LDz pamatdarbības izmaksas bija 193,7 miljoni eiro. Arī finanšu līdzsvara nodrošināšanai nepieciešamie līdzekļi ir samazinājušies, 2024.gadā tie bija 27 miljoni eiro - par 5 miljoniem eiro mazāk nekā 2023.gadā. Jāatzīmē, ka LDz ir viens no izmaksu efektīvākajiem dzelzceļa infrastruktūras uzturētājiem Eiropā – ja vidējās viena sliežu ceļa kilometra uzturēšanas izmaksas Eiropā ir 117 tūkstoši eiro gadā, tad LDz šīs izmaksas ir ievērojami zemākas – 51,1 tūkstoši eiro* par vienu sliežu kilometru, šajā rādītājā ierindojot LDz otrajā vietā starp 20 dzelzceļa uzturētājiem Eiropā pēc viszemākajām izmaksām uz vienu sliežu ceļu kilometru.”

2024. gada LDz saimnieciskās darbības rezultāts ir zaudējumi 32,84 miljonu eiro apmērā, kur būtisku ietekmi atstāja 31,2 miljonu eiro neto aktīvu vērtības samazinājums. Aktīvu vērtība samazināta kravu pārvadājumos ekskluzīvi izmantotajai infrastruktūrai, īpaši tajos dzelzceļa posmos, kur bija vērojams būtisks pārvadājumu kritums.

Terēze Labzova-Ceicāne, LDz finanšu direktore: “Ņemot vērā, ka iepriekšējos periodos – līdz 2020.gadam - tika veiktas nozīmīgas investīcijas kravu pārvadājumu infrastruktūras ar augstu bilances vērtību - izveidē, bet šobrīd, kravu apjomam būtiski samazinoties, šī infrastruktūra tiek izmantota minimālā apmērā un šie LDz aktīvi šobrīd nenes plānoto peļņu, tiem grāmatvedības izpratnē vērtība samazinās. Piemēram, šāds objekts ir stacijas "Bolderāja 2" savienojums ar Krievu salas termināļiem, kur kravu apgrozība pēdējos gados ir ievērojami kritusies, taču LDz turpina šo infrastruktūru uzturēt un nodrošināt kravu apstrādi. Būtiski, ka šis aktīvu vērtības samazinājums un ar to saistītie grāmatvedības zaudējumi nerada negatīvu ietekmi ne uz uzņēmuma darbību, ne uz vispārējo valdības sektoru, kā arī LDz pilda visus spēkā esošo kredītu nosacījumus un pārējās saistības. Tāpat, patreizējai situācijai ar kravu pārvadājumu apjomiem mainoties, šo aktīvu vērtība atkal var pieaugt. Tomēr, ja skatāmies uz reālo pamatdarbības rezultātu, neņemot vērā šo aktīvu vērtības samazinājumu, LDz 2024.gadu ir noslēdzis par gandrīz 5 miljoniem eiro labāk nekā iepriekšējo. Uzņēmuma EBITDA – peļņa pirms procentu maksājumiem, finanšu līdzsvara, nodokļiem un amortizācijas – ir bijusi pozitīva, sastādot 17,8 miljonus eiro.”

* PRIME (Platform of Rail Infrastructure Managers in Europe) pārskata dati par 2022.gadu.

Ar VAS “Latvijas dzelzceļš” pārskatu par darbību 2024.gadā iespējams iepazīties šeit: https://www.ldz.lv/lv/auditeti-gada-parskati