Latest news

Izvēlne

Pabeidz lielāko IT sistēmu modernizāciju “Latvijas dzelzceļa” vēsturē

Ceturtdiena, 17 Decembris, 2015

VAS „Latvijas dzelzceļš” (LDz) 16.decembrī pabeidza Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansēto projektu par maģistrālā datu pārraides tīkla modernizāciju, kura ietvaros izbūvēts modernākais datu pārraides tīkls Latvijā un kas ir lielākā informācijas sistēmu modernizācija LDz vēsturē.

Projekta video pieejams ŠEIT.

“Maģistrālā datu pārraides tīkla modernizācija „Austrumu – Rietumu” transporta koridorā ir ļoti svarīga, lai nodrošinātu kvalitatīvus un nepārtrauktus balss un datu pārraides sakarus, kas ir drošas vilciena kustības pamats. Modernizēto balss un tehnoloģisko sakaru risinājumi ļaus paaugstināt darba efektivitāti, samazināt bojājumu skaitu un dīkstāves laiku, skaidro LDz valdes priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs Aivars Strakšas. Projekta realizācija nodrošinās datu pārraides infrastruktūru tālākai integrētas transporta sistēmas attīstībai, palielinot kustības drošību un veicinot kravu apjomu pieaugumu.

SIA “Belam-Rīga” direktors Marks Kacs: “dzelzceļš – ir objekts, kurš papildus modernām vadības metodēm un tehnoloģijām prasa pilnībā izsvērtus un pārdomātus risinājumus, jo runa ir par ļoti sarežģītiem  organizatoriskiem procesiem un, dažkārt, arī par cilvēku veselību un dzīvību. Es ceru, ka mums ir izdevies apvienot to visu vienā projektā, neupurējot ne budžetu, ne termiņus, ne kvalitāti. Tā ir ļoti augsta latiņa, tagad būs ar ko salīdzināt.

Es patiesi lepojos ar to, ka mēs esam uzbūvējuši vienu no pašām mūsdienīgākajām datu pārraides, balss un operatīvi-tehnoloģisko sakaru sistēmām Eiropā. Varu droši teikt, ka katrs eiro, ko šim projektam piešķīra Eiropas Savienība, un katrs eiro, ko investēja “Latvijas dzelzceļš”, tika izmantots LDz vadības pilnveidošanai, caurlaides spēju palielināšanai un drošības paaugstināšanai.

No sevis personīgi vēlos izteikt pateicību LDz vadībai par izrādīto uzticību, kā arī pateikties Konsorcija partneriem par atbildīgo un saliedēto darbu. Domāju, ka nekļūdīšos, ja teikšu, ka tik sarežģīts darbs tik īsā laikā bija pa spēkam tikai īstiem profesionāļiem ar ilggadēju pieredzi un nopietniem resursiem: pirmkārt, augsti kvalificētu menedžmentu un lieliskiem inženieriem-profesionāļiem.”

Santa Monica Networks valdes priekšsēdētājs Uģis Bērziņš: “LDz ir ieguvis jaunu, ātru, drošu, modernu komunikāciju tīklu – jaunas informācijas maģistrāles, spēcīgas artērijas pa kurām pulsē informācijas straumes. Šis jaunais, modernais organisms ir pamatu pamats, uz kura veidot jaunas 21.gadsimta informācijas sistēmas, jaunus biznesa procesus, kas kopumā paaugstinās gan LDz pārvadājumu drošību un satiksmes intensitāti, gan pakalpojumu klāstu un kvalitāti klientiem. Šīs artērijas nodrošina pilnu IT pakalpojumu pieejamību ikvienā dzelzceļa stacijā, ikvienā dzelzceļa mezglā no Liepājas un Ventspils rietumos līdz Zilupei un Indrai austrumos.Reizē ar šīm informācijas maģistrālēm ir modernizēti arī specializētie telekomunikāciju sakari, parku sakari, integrētie Dispečeru sakari ar stacijām un vilcieniem, kas ir pirmie tiešie ieguvēji no modernām tehnoloģijām un kas LDz ļauj ierindoties modernāko Eiropas dzelzceļu saimē.”

“Projekts bija komplicēts, un atvēlētais laiks realizācijai – 1,5 gadi, kas šāda mēroga projektam ir patiess izaicinājums. Pateicoties partneru kompetencei un pieredzei dzelzceļa projektu realizācijā, sasniegti visi uzstādītie mērķi. Ieviests moderns datu pārraides tīkls, izbūvētas 4 parka skaļruņu sistēmas un nodrošināti optiskie pieslēgumi vairāk nekā 80 dzelzceļa objektiem visā Latvijā. Inteliģento inženiertehnisko risinājumu uzņēmums SIA „FIMA” projektā sniedza savu ieguldījumu veicot darbus 182 LDz infrastruktūras objektos. Lielākā daļa no tiem veikti Kurzemes pusē. Saskaņā ar projektu tika veikta optiskā kabeļa guldīšana, telekomunikāciju iekārtu uzstādīšana, jauna datu pārraides tīkla izveide kā arī modernas skaļruņu sistēmas izbūve Liepājas un Ventspils stacijās. Turpmāk tas palīdzēs efektīvāk un drošāk veikt dzelzceļa infrastruktūras apkalpošanas darbus šo staciju teritorijās,” par projektu stāsta SIA „FIMA” valdes priekšsēdētājs Jānis Vilmanis.

Kopējā projekta summa ir 14,2 miljoni eiro, no kuriem 8,8 miljoni eiro ir Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējums, bet 5,4 miljoni eiro – LDz finansējums. Darbus izpildīja pilnsabiedrība „SMN-Belam-Fima”, bet līguma uzraudzību un vadīšanu veica SIA „Fabrum”.

Projekta ietvaros izdarīts:

  • Izveidots maģistrālais datu pārraides tīkls, par pamatu izmantojot optisko šķiedru kabeļu infrastruktūru. Centrālajos dzelzceļa mezglos un stacijās uzstādītas nepieciešamās iekārtas, kas nodrošina 10 Gbit/s datu pārraides ātrumu un automātisku tīkla pārslēgšanos uz rezerves maršrutiem bojājumu gadījumos.
  • Dzelzceļa stacijās un administratīvajās ēkās tika atjaunoti un izveidoti lokālie datu pārraides tīkli, nodrošinot iespēju pieslēgties korporatīvajam datu pārraides tīklam.
  • Modernizācijas rezultātā tika izveidots vienots vadības un monitoringa risinājums.
  • Modernizējot maģistrālo datu pārraides tīklu, nākotnē var tikt nodrošināta tehnoloģiskā platforma ERTMS (GSM-R) ieviešanai.
  • 500 objektos visā Latvijas teritorijā  uzstādītas vairāk nekā 5500 jaunas datu pārraides un telekomunikāciju iekārtas.
  • Vienotā tīklā integrēti dispečeru telefoni un radiosakari, ir izveidota vienota centralizēta pārvaldība.
  • Izveidoti vairāk nekā 1000 optiskie savienojumu.
  • Izbūvēti vairāk nekā 60 kilometru optisko un piekļuves kabeļu.

Koncerns Latvijas dzelzceļš sastāv no valdošā uzņēmuma VAS Latvijas dzelzceļš un piecām meitas sabiedrībām – AS LatRailNet, kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, SIA LDz Cargo, kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus; infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmuma SIA LDz Infrastruktūra; ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmuma SIA LDz Ritošā sastāva serviss, kā arī apsardzes uzņēmuma SIA LDz Apsardze.