Latest news

Izvēlne

LDz: bērni un jaunieši joprojām neapzinās riskus un neievēro drošības noteikumus dzelzceļa tuvumā

Pirmdiena, 24 Augusts, 2015

Tikai 34% no LDz nupat veiktās aptaujas dalībniekiem, kuri ikdienā klausās mūziku austiņās, tuvojoties dzelzceļa sliedēm, izņem tās, 15% pagriež mūziku klusāk, savukārt, absolūtais vairākums - 71%, tikai apstājas, lai pārliecinātos, ka netuvojas vilciens, taču turpina ierasto ceļu ar skaļu mūziku fonā.

“Šis ir visa satraucošs fakts, jo jaunieši ir pārliecināti, ka pilnībā ievēro drošības noteikumus, taču tā nav! Nepietiek tikai ar paskatīšanos pa labi un pa kreisi, pirms šķērso sliedes. Dzelzceļš ir paaugstinātas bīstamības zona un, atrodoties tā tuvumā vai šķērsojot to, ir jābūt maksimāli uzmanīgam un nedrīkst klausīties mūziku austiņās, jo tā novērš uzmanību un apgrūtina dzirdamību. Piemēram, šķērsojot vairākus sliežu ceļus, ir situācijas, kad aiz tikko garām pabraukuša vilciena, pretējā virzienā iet vēl viens, un, ja cilvēks klausās mūziku austiņās, viņš to var nesadzirdēt un var notikt liela nelaime,” komentē LDz Galvenais tehniskais inspektors Dainis Zvaners.

Kā rāda aptaujas dati, šobrīd gandrīz katrs trešais jaunietis vecumā no 15 līdz 25 gadiem jeb 30% respondentu ikdienā pārvietojoties klausās mūziku austiņās. Šāda rīcība ievērojami apgrūtina spēju adekvāti uztvert apkārt notiekošo un novērtēt iespējamos riskus. Turklāt tas neattiecas tikai uz dzelzceļu, arī ceļu satiksmē, īpaši tur, kur ir intensīva automašīnu plūsma, mūzikas klausīšanās austiņās ievērojami palielina nopietnu negadījumu risku.

Lai izglītotu un pievērstu sabiedrības un jo īpaši bērnu un jauniešu uzmanību dzelzceļa drošības jautājumiem, LDz šonedēļ uzsāk sociālo kampaņu “Paliec vesels. Viens vesels”. Tās  laikā ikviens interesents interneta vietnē www.dzirdiredzidzivo.lv ar īpaši izveidota virtuālā simulatora palīdzību varēs pats pārliecināties par to, cik grūti ir apturēt 6000 tonnu smagu kravas vilcienu.

“Šoreiz izvēlējāmies uz šo jautājumu paskatīties no mašīnista skatupunkta. Tas tāpēc, ka viņš patiesībā citu cilvēku neapdomīgas rīcības rezultātā tiek iesaistīts negadījumā, kura iznākums lielākoties ir letāls. Vilciena bremzēšanas ceļš var sasniegt līdz pat 1 km un, diemžēl, vilciens  nevar nedz manevrēt, nedz apbraukt ceļā parādījušos objektu,” skaidro D.Zvaners.

Atsākoties jaunajam mācību gadam, LDz turpina savu drošības izglītības programmu, piedāvājot skolām  vai jebkuram interesentam apmeklēt  Drošības stundas Rīgā, Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejā vai arī uzaicināt LDz speciālistus  uz savu skolu. Šajās stundās bērni un jaunieši ar dažādu spēļu, rotaļu, konkursu, īsfilmu un animācijas filmu palīdzību draudzīgā vidē uzzina ne tikai par to, kā pareizi šķērsot dzelzceļu, uzvesties uz perona vai vilcienā, bet arī daudz interesanta par dzelzceļu un vilcieniem.

“Runājot par bērnu un jauniešu drošību, liela loma ir mums, pieaugušajiem. Mēs esam atbildīgi par mūsu bērnu drošību, tāpēc es aicinātu ikvienu veltīt vismaz 10 minūtes, lai ar saviem bērniem pārrunātu svarīgākos dzelzceļa drošības un ceļu satiksmes noteikums. Bērni pavisam drīz atsāks skolas gaitas, pārrunājiet ar viņiem vēlreiz, kādā veidā notiks nokļūšana no mājām uz skolu un atpakaļ. Tas, kas mums, pieaugušajiem, varbūt liekas elementārs un pašsaprotams, bērniem var šķist nesvarīgs, jo viņi vēl nespēj novērtēt riskus,” mudina D.Zvaners.

Līdzšinējo uzņēmuma mērķtiecīgu informatīvo un izglītojošo pasākumu rezultātā pēdējo 10 gadu laikā Latvijā uz dzelzceļa notikušo negadījumu statistikā vērojams samazinājums, tomēr ik gadu, neievērojot vai ignorējot drošības noteikumus, iet bojā vai tiek ievainoti vairāki desmiti cilvēku. Šogad uz dzelzceļa ir notikuši jau 22 negadījumi, kuros bojā gājuši 14, bet traumēti 8 cilvēki. Par laimi ne pērn, ne arī šogad uz sliedēm nav cietis neviens bērns vai jaunietis.