Latest news

Izvēlne

Droša dzelzceļa pārbrauktuvju šķērsošana

 

Vilcienam vienmēr priekšroka!

Vilciena šoseja ir sliedes. Pa tām nav paredzēts pārvietoties ceļu satiksmes dalībniekiem. Pārbrauktuve ir vienīgā vieta, kur vilciena un citu satiksmes dalībnieku ceļi krustojas. Vilciens nevar strauji nobremzēt vai arī apbraukt tos, kas atrodas uz sliedēm.

Vilciena bremzēšanas ceļš atkarībā no tā, vai tas ved pasažierus vai smagu kravu, ir no 200 metriem līdz pat 1 kilometram. Jo lielāks vilciena svars, jo ilgāks laiks un attālums nepieciešams, lai tas apstātos.

 

Vilciens ir neticami smags – viena kravas vilciena divsekciju lokomotīve sver 250 tonnas, kas ir tikpat, cik 50 Āfrikas savannas ziloņi, savukārt, kravas vilciena sastāva kopējais svars ir no 3000 līdz 6000 tonnu.

Iespēja palikt neskartam sadursmē ar vilcienu ir tik pat liela kā skārda bundžiņai sadursmē ar auto. Sadursmē ar vilcienu iespēja izdzīvot ir 40 reizes mazāka, nekā divu citu sauszemes transportlīdzekļu sadursmē.

Ja pārbrauktuve ir slēgta satiksmei, tad to nedrīkst šķērsot pat operatīvais transports (ātrā palīdzība, policija vai ugunsdzēsēji).

 

Ja pārbrauktuve slēgta šķietami nepamatoti ilgi vai ir aizdomas, ka sabojājusies signalizāciju sistēma vai luksofors, jāzvana pa dzelzceļa uzziņu tālruni  8000 1181.

Neizaicini vilcienu – nemēģini šķērsot pārbrauktuvi, ja tā ir slēgta! Apstājies un nogaidi līdz ceļš no jauna būs atvērts kustībai. Neatļauta pārbrauktuves šķērsošana nav nejaušība vai neuzmanība – tā ir katra paša apzināta rīcība!

Dzelzceļa pārbrauktuves un to šķērsošana

VAS «Latvijas dzelzceļš» pārziņā ir 531 pārbrauktuves:

64 aprīkotas ar barjeru, luksoforiem un skaņas signāliem. Pirms vilciena tuvošanās barjera automātiski tiek nolaista, luksoforā deg sarkanas mirgojošas gaismas un skan brīdinājuma signāls. Ceļu satiksmes dalībniekam ir jāapstājas un jānogaida līdz pārbrauktuve būs atkal atvērta;

362 aprīkotas ar luksoforiem un skaņas signāliem. Pirms vilciena tuvošanās luksoforā deg sarkanas mirgojošas gaismas un skan brīdinājuma signāls. Ceļu satiksmes dalībniekam ir jāapstājas un jānogaida līdz pārbrauktuve būs atkal atvērta;

105 neregulējamas, par to esamību savlaicīgi brīdina ceļa zīmes. Tuvojoties neregulējamai pārbrauktuvei, ceļu satiksmes dalībniekam jānovērtē situācija individuāli, pārliecinoties vai netuvojas vilciens; tikai tad atļauts šķērsot sliežu ceļu.

tceries, ja pārbrauktuve ir atvērta satiksmei, neatkarīgi no tā, kā tā aprīkota, transportlīdzekļa vadītāja vai gājējam uzdevums ikreiz pirms tās šķērsošanas, ir arī patstāvīgi novērtēt, vai vilciens netuvojas un ceļa turpināšana ir droša.

Gājējam dzelzceļa pārbrauktuves zonā ir jāievēro aizlieguma zīmes un signālus. Šķērsot sliedes pa gājēju ceļu atļauts tikai tad, kad pārbrauktuve ir atvērta satiksmei.

Kur apstāties pie dzelzceļa pārbrauktuves?

  1. Pirms stoplīnijas.
  2. Ja nav stoplīnijas, tad pirms stopzīmes.
  3. Ja nav ne stoplīnijas, ne stopzīmes, tad ne tuvāk par 5 metriem pirms barjeras.
  4. Ja pārbrauktuve aprīkota ar tikai luksoforu, – tieši pirms luksofora.
  5. Ja nav barjeras, tad ne tuvāk par 10 metriem no dzelzceļa sliedēm.

 

Sākot braukt pēc transportlīdzekļa apturēšanas, transportlīdzekļa vadītājam vēlreiz jāpārliecinās, vai netuvojas vilciens.

Kā rīkoties ārkārtas situācijā uz dzelzceļa pārbrauktuves?

Ja transportlīdzeklis apstājas uz pārbrauktuves un līdzās ir citi cilvēki, transportlīdzekļa vadītājam jālūdz viņu palīdzība, lai kopīgi pēc iespējas ātrāk nostumtu transportlīdzekli no sliedēm.

Ja sliedes neizdodas atbrīvot,

-vadītājam nekavējoties jāzvana uz tālruni 112 un jāinformē glābšanas dienests par notikušo;

-ja notikuma vietā ir vairāki cilvēki, tie jānosūta abos virzienos gar sliežu ceļu,  lai brīdinātu vilcienu vadītājus par šķērsli uz pārbrauktuves, un mašīnisti  laikus spētu nobremzēt;

-ja notikuma vietā bez vadītāja ir tikai viens cilvēks, viņam jādodas gar sliežu ceļu tajā virzienā, kur sliežu ceļš ir sliktāk pārredzams;

-ja notikuma vietā ir tikai vadītājs, viņam jādod trauksmes signāls. Tuvojoties vilcienam, vadītājam jāskrien tam pretī gar sliežu ceļu, rādot apstāšanās signālu.

Apstāšanās signāli

Trauksmes signāls. Izmantojot automašīnas skaņas signālu, izplata sērijas signālus – vienu garu un trīs īsus. Dzelzceļa darbiniekiem tas ziņo par ārkārtas situāciju.

Apstāšanās signāls.  Turot rokās spilgtas krāsas drānu, to apļo. Diennakts tumšajā laikā jāapļo iedegta lāpa vai lukturis. Tas mašīnistam vēstī, ka nepieciešams apstāties.

Negadījumu statistika Latvijā

2017. gadā reģistrētas  30 sadursmes ar vilcienu, kurās gājuši bojā 23 cilvēki un deviņi guvuši traumas.

2018.gada 9 mēnešos notikuši 16 negadījumi, kuros bojā gājuši 10, bet  6 guvuši traumas.