Latest news

Izvēlne

Digitālās tehnoloģijas, 3D printeri, alternatīvie energoresursi un citas tehnoloģiskās attīstības tendences maina arī transporta nozares nākotni

Arvien straujāk attīstoties tehnoloģijām un to pielietojuma iespējām, sabiedrībai un uzņēmējiem jāmācās domāt no nākotnes perspektīvas, savas stratēģijas un rīcības plānus izstrādājot nevis balstoties uz šodienas realitāti, bet pamatojoties uz to, kādā pasaulē dzīvosim pēc pieciem gadiem. Tā šodien VAS „Latvijas dzelzceļš” rīkotajā konferencē „Globālās transporta kustības izaicinājumi” pauda futūrists, humānists, “The Futures Agency” izpilddirektors Gerds Leonhards.

Pasaule, kādā dzīvos mūsu bērni, būs pilnīgi citādāka, un cilvēce nākamo 20 gadu laikā mainīsies vairāk nekā iepriekšējos 300 gados, klātesošajiem prognozēja G.Leonhards, uzsverot, ka nenodarbojas ar nākotnes pareģošanu, bet gan novēro norises un izdara secinājumus. Viņš aicināja aizdomāties, ka jau patlaban cilvēki un tehnoloģijas kļūst arvien savienotāki, un nākotnē šī tendence vēl vairāk nostiprināsies. „Zinātniskā fantastika kļūst par zinātnisko faktu. Taču nākotne ir labāka, nekā mums šodien šķiet,” iedrošināja futūrists.

Aicinot domāt par nākotni un straujo tehnoloģisko attīstību, G.Leonhards prognozēja, ka pārskatāmā nākotnē visdažādākās detaļas būs iespējams izgatavot ar 3D printera palīdzību, kas mainīs arī transporta nozares attīstību – jo būs nepieciešams pārvadāt nevis saražotās detaļas, bet gan printerus to ražošanai vietā, kur tas nepieciešams. Arī loģistikas nozare mainīsies, un galvenais tās dzinējspēks būs dati. Tiesa, futurologs aicināja lietot tehnoloģijas gudri, nemazinot cilvēcisko attiecību un prāta lomu sabiedrībā.

Tiesa, viena no izteiktākajām tendencēm sabiedrībā ir novecošanās, un gados veco cilvēku skaits tuvākajos piecos gados visā pasaulē palielināsies, atzina uzņēmuma „PricewaterhouseCoopers Advisory” Centrālās un Austrumeiropas reģiona nodokļu un juridisko pakalpojumu personāla vadītāja Svetlana Kruglova. Tādējādi tehnoloģiju straujā attīstība zināmā sabiedrības daļā raisa bažas par nākotnes izredzēm. „Cilvēku lielākā vērtība ir kreativitāte, zināšanas un problēmu risināšanas prasmes. Vienlaikus mēs dzīvojam pārmaiņu pilnā pasaulē, tādēļ arī spēja pielāgoties ir ļoti svarīga. Līdz ar to labākā šodienas investīcija jebkurā nozarē ir apmācības un izglītība,”  uzsvēra eksperte.

Savukārt uzņēmuma „Siemens Osakeyhtio Mobility Division” direktors Juha Lehtonens, komentējot tehnoloģiju lielo ietekmi uz cilvēku ikdienu, uzsvēra, ka tā neizbēgami liek cilvēkiem kļūt arvien ātrākiem. Tempa pieaugums sagaidāms arī digitalizācijas attīstībā, kas tai skaitā būtiski ietekmēs transporta jomu, uzlabojot tās drošību, elastību un spēju radīt arvien jaunus pakalpojumus.

Nākotnē arvien lielāks potenciāls ir transporta veidiem, kas darbināmi ar elektroenerģiju, - lokomotīvēm, kas spēj pavilkt gan kravas, gan pasažieru vagonus, pasažieru autobusiem, lidmašīnām, prāmjiem, prognozēja J. Lehtonens. „Nākotnes mobilitāte ir autonoma, elektriska un digitāli savienota,” rezumēja J.Lehtonens.

Rīgā, Latvijas Nacionālajā bibliotēkā, šodien notiek ikgadējā LDz rīkotā starptautiskā konference „Globālās transporta kustības izaicinājumi”, kas pulcē nozares ekspertus no 35 pasaules valstīm.

Pasākumam var sekot līdzi tiešraidē LDz mājas lapā https://ldz.lv/

 

VAS “Latvijas dzelzceļš” ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna “Latvijas dzelzceļš” valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī sešas meitas sabiedrības – AS “LatRailNet”, kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, SIA “LDZ CARGO”, kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ infrastruktūra”, ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ ritošā sastāva serviss”, apsardzes uzņēmums SIA “LDZ apsardze”, kā arī loģistikas uzņēmums SIA “LDZ Loģistika”.