Latest news

Izvēlne

Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejs saņēma Latvijas Muzeju biedrības balvu Zelta puteklis

Piektdiena, 24 Maijs, 2013

Ceturtdien, 24. maijā Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejs saņēma Latvijas Muzeju biedrības balvu Zelta puteklis. Balva piešķirta par Latvijas laika rūpnīcas Fenikss1925.gada III klases pasažieru vagona restaurāciju. Restaurētais vagons apskatāms Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejā. Zelta putekļa balva tiek pasniegta par izciliem sasniegumiem muzeja darbā.

Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejs augsto novērtējumu saņēma par gada ieguldījumu nacionālo vērtību saglabāšanā. Balva pasniegta Starptautiskās Muzeju dienas ietvaros, kas šogad pulcēja visu Latvijas muzeju cilvēkus Latvijas Etnogrāfiskajā brīvdabas muzejā.

„Muzeju biedrība balvu iedibināja, lai akcentētu un plašākai sabiedrībai parādītu labāko, kas gada laikā nozarē paveikts. Šī balva muzeju cilvēkiem ir īpaši svarīga, jo atspoguļo kolēģu vērtējumu un viedokli, kas vienlaikus ir izprotošs un labvēlīgs, tomēr arī ļoti prasīgs un kritisks,” gandarījumu par saņemto Zelta putekli izsaka Ieva Pētersone, Latvijas Dzelzceļa vēstures muzeja direktore. „Esam ļoti gandarīti, bet vienlaikus apzināmies, ka patiesi paveicām unikālu un vēsturiski nozīmīgu darbu. Otra šāda vagona ne Latvijā, ne ārpus tās vairs nav. Vagona atjaunošana mums kļuva par sava veida misiju – parādīt, kādā līmenī bija vagonbūve Latvijā pagājušā gadsimta 20. – 30. gados,” norāda Ieva Pētersone.

Atjaunotais III klases pasažieru vagons vienīgais saglabājies līdz mūsdienām no desmitiem citu tādu pat rūpnīcā Fenikss ražotu vagonu. Pilnībā restaurētais vēstures liecinieks var lepoties ar ļoti bagātu dzīves pieredzi – viņš gan vadājis pasažierus, gan padomju gados kļuvis par mājokli kādai ģimenei - krēslu vietās ierīkotas gultas un ielikta gāzes plīts, gan pamests novārtā, piedzīvojis, kā tiek sasisti vilciena logi un izdemolēta vagona iekštelpa.

1994.gadā vienīgo starpkaru Latvijas nozīmīgās vagonbūves nozares dzīvo liecinieku iecerēja atjaunot. Tomēr restaurācijas darbi, kurus kopīgi īstenoja Latvijas dzelzceļa vēstures muzejs un Latvijas dzelzceļš uzsākti vien pirms trim gadiem 2010.gada nogalē un pabeigti 2012. gada sākumā. Restaurācija prasījusi izcilu meistaru profesionalitāti, erudīciju un pieredzi no vienas puses un pacietīgu pētniecības darbu no muzeja puses, jo vagona atjaunošanas pamatā bijis vien apraksts un tikai dažas fotogrāfijas, kas lēnām apauga ar vajadzīgo informāciju.

„No restaurācijas viedokļa šis ir nebijis projekts, jo tik plaši vagonu restaurācijas darbi līdz šim nav veikti,” stāsta restaurācijas projekta vadītāja, Latvijas Dzelzceļa vēstures muzeja darbiniece, Līga Līce. „Kopīgi ar meistariem esam ieguldījuši daudz pūļu, lai panāktu pēc iespējas lielāku autentiskumu ik vienā detaļā,” norāda Līga Līce.

Latvijas muzeju biedrības balva Zelta puteklis tiek pasniegta piecās nominācijās: gada ieguldījums nacionālo vērtību saglabāšanā, ģimenei draudzīgākais muzejs, gada ekspozīcija, gada publikācija, mūžizglītības projekts muzejā.

Sagatavoja LDz Sabiedrisko attiecību daļa