Latest news

Izvēlne

Dzelzceļa vēstures muzejā lielākā tvaika lokomotīve Latvijas dzelzceļos

Trešdiena, 1 Decembris, 2010

Sākot ar 1. decembri Latvijas Dzelzceļa vēstures muzeja āra ekspozīcijā ir apskatāms jauns eksponāts – restaurētā 126 tonnas smagā, jaudīgākā tvaika lokomotīve.

Lokomotīve L-0312 izgatavota 1948. gadā Kolomnas lokomotīvju būves rūpnīcā. Sākotnēji tā nosūtīta uz PSRS Rietumu dzelzceļa Roslavļas depo. Kopš 1963. gada lokomotīve kalpojusi Latvijā: Daugavpils, Jelgavas un Rīgas lokomotīvju depo iecirkņos jeb plecos, vedot līdz 2500 t (30-50 vagoni) smagus kravas vilcienus. 1980. gados lokomotīve L-0312 izmantota manevru darbos Rīgas dzelzceļa mezglā, bet līdz 1999. gadam tā apkalpoja atsevišķus tūristu un svētku vilcienus. Pagājušajā gadā lokomotīve īpašnieks Latvijas dzelzceļa meitasuzņēmums SIA LDz Ritošā sastāva serviss lokomotīvi atdeva Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejam.

Lokomotīve vēl salīdzinoši nesen bija darba kārtībā – tvaika katla ekspluatācija tika atļauta līdz 2010. gada 19. decembrim. Tomēr, lai tvaika lokomotīvi eksponētu muzejā, bija nepieciešams to restaurēt. Restaurācijas procesa laikā ar ūdens strūklu un mehāniskajiem līdzekļiem no daudzajiem krāsas slāņiem un biezās mazuta kārtas tika attīrīts lokomotīves rāmis, katla apšuvums, kabīne, riteņpāri un tenderis. Pēc metāla zudumu vietu likvidēšanas un metinājuma šuvju mehāniskās apstrādes lokomotīvi nogruntēja un nokrāsoja, pilnībā atjaunojot tās sākotnējo krāsojumu. Restaurēta arī lokomotīves vadītāja kabīne un vadības iekārta.

Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejā šobrīd ir aplūkojama gan mazākā (Ml-631), gan lielākā Latvijas dzelzceļos izmantotā tvaika lokomotīve – L-0312. Laika posmā līdz 1955. gadam Kolomnas, Brjanskas un Luganskas rūpnīcās tika izgatavotas 4200 lokomotīves. Pirmās L sērijas tvaika lokomotīves Latvijā nonāca 1962. gadā. Aptuveni desmit gadus pusotrs simts L sērijas lokomotīvju Latvijā bija galvenās kravas pārvadājumu veicējas. Līdz pat 1980. gadiem tās ikdienā varēja sastapt visos galvenajos mūsu dzelzceļa mezglos veicot manevrus un apkalpojot vietējos kravas un pasažieru vilcienus. 1990. gados L sērijas lokomotīves izmantoja lokomotīvju depo apsildei, kā arī, īpašos gadījumos, speciālvilcienu vešanai.

Ieejas maksa muzejā skolēniem, studentiem, pensionāriem 0,50 Ls, pieaugušajiem 1,00 Ls, pirmsskolas vecuma bērniem, invalīdiem, LDz darbiniekiem, muzeju darbiniekiem, preses pārstāvjiem ieeja bez maksas.

Plašāka informācija muzeja mājaslapā www.railwaymuseum.lv.

Koncerns Latvijas dzelzceļš sastāv no valdošā uzņēmuma VAS Latvijas dzelzceļš un četrām meitassabiedrībām – SIA LDz Cargo, kas nodarbojas ar dzelzceļa kravu pārvadājumiem; infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmuma SIA LDz Infrastruktūra; ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmuma SIA LDz Ritošā sastāva serviss, kā arī apsardzes uzņēmuma SIA LDz Apsardze.

 

Sagatavoja LDz Sabiedrisko attiecību daļa