Latest news

Izvēlne

9.jūnijs - Starptautiskā drošības diena uz dzelzceļa pārbrauktuvēm

Ceturtdiena, 9 Jūnijs, 2011

Eiropas Komisija sadarbībā ar Starptautisko dzelzceļa savienību (UIC) šogad ar saukli „Esi uzmanīgs uz dzelzceļa pārbrauktuvēm!” 9.jūniju pasludinājusi par Starptautisko drošības dienu uz dzelzceļa pārbrauktuvēm, lai aicinātu sabiedrību piesardzīgāk uzvesties dzelzceļa tuvumā.

Latvijas dzelzceļam (LDz) drošība allaž bijusi galvenā prioritāte. Mēs rūpējamies par to, lai mūsu sliežu ceļi būtu droši, kā arī īpašu uzmanību veltam jauniešiem – katru rīkojam drošības stundas Latvijas skolās un sadarbojamies ar medijiem, lai uzrunātu ne tikai jauniešus, bet arī viņu vecākus. Ceram, ka šī diena vēlreiz atgādinās gan bērniem, kuri jau devušies vasaras brīvdienās, gan vecākiem, ka dzelzceļš ir paaugstinātas bīstamības zona un šeit jābūt ļoti piesardzīgiem,” saka LDz prezidents Uģis Magonis.

* * *

Dzelzceļš ir drošākais sauszemes transporta veids. Risks palielinās, kad dzelzceļa transporta sistēma saskaras ar citu transporta veidu sistēmām; īpaši tas raksturo dzelzceļa pārbrauktuves un pārejas.

Dzelzceļa pārbrauktuvju un pāreju izmantošana ir droša, ja tiek ievēroti to šķērsošanas noteikumi. Satiksmes noteikumu neievērošana, šķērsojot dzelzceļa pārbrauktuves, rada risku ne tikai pašam, bet arī cilvēkiem, kuri ceļo ar vilcienu un to vada. Statistika skaidri parāda, ka lielāko daļu negadījumu uz dzelzceļa pārbrauktuvēm izraisa autotransports, kā arī gājēji.

Tādēļ UIC kopā ar Eiropas Komisiju aktualizē šo jautājumu un pievērš dzelzceļa pārbrauktuvju lietotāju uzmanību riskiem, ja netiek pievērsta uzmanība drošībai. UIC uzskata, ka šī problēma nav jāapzinās un jārisina vienīgi tikai dzelzceļu uzņēmumiem, ar to būtu jānodarbojas visām iesaistītajām pusēm - autoceļu un dzelzceļa sektoram, policijai, ceļu satiksmes dalībniekiem, tostarp arī gājējiem un velosipēdistiem, kā arī, Latvijas gadījumā, Ceļu satiksmes drošības direkcijai.

Priekšstats, ka negadījumi uz pārbrauktuvēm ir dzelzceļa problēma, ir nepareizs. Pārbrauktuves vienmēr ir divu transporta sistēmu krustošanās vieta un katrai no tām ir sava atbildība.

Starptautisko drošības dienu (ILCAD) kampaņu uzsākšana ir UIC ieguldījums šajā izglītošanas procesā. Starptautiskā drošības diena uz dzelzceļa pārbrauktuvēm un pārejām 9.jūnijā ir veltīta izglītojošiem pasākumiem un drošas uzvedības popularizēšanai uz dzelzceļa pārbrauktuvēm un pārejām un to tuvumā. Šīs dienas ietvaros katra dalībvalsts dažādās vietās organizē pasākumus, izmantojot vienotu saukli „Esi uzmanīgs uz dzelzceļa pārbrauktuvēm!”. Papildus pastāvīgajām aktivitātēm, kas notiek visa gada garumā, daudzas speciālas kampaņas ir plānotas visā pasaulē: skrejlapu dalīšana uz dzelzceļa pārbrauktuvēm un pārejām, skolās, autoskolās un citur. Dzelzceļa stacijās un citās vietās tiks izvietoti plakāti, internetā un dzelzceļa stacijās uz ekrāniem tiks rādīts video „Tieši laikā” (Eiropas Komisijas finansēts), speciālus ziņojumus pārraidīs radio un televīzija, kā arī notiks preses konferences ar nacionālo un reģionālo mediju piedalīšanos.

Starptautiskajai dzelzceļu savienībai (UIC) /ILCAD ir dotas tiesības izmantot ANO Eiropas Ekonomikas komisijas (UN-ECE) globālās ceļu satiksmes drošības rīcības programmas desmitgadei 2011-2020 logo kā vienu no ceļu satiksmes drošības iniciatīvām, izmantojot saukli „Kopā mēs varam nosargāt miljoniem dzīvību”.

Fakti:

1. saskaņā ar UN-ECE Vīnes konvencijas 18.pantu dzelzceļš saskarē ar autoceļiem ir prioritārs un ceļu satiksmes dalībniekiem, kā arī gājējiem ir jāievēro ceļazīmes un jāapstājas norādītajās vietās – diemžēl ne vienmēr tas tiek ievērots, pārāk bieži izraisot satiksmes negadījumus;

2. vilciena svars sasniedz vairākus simtus tonnu un daži vilcieni sver pat vairāk nekā 1000 tonnas, turklāt vilciena bremzēšanas ceļa garums var būt līdz 10 reizēm lielāks nekā automašīnām;

3. bez redzamiem fiziskiem bojājumiem, autotransportam ietriecoties vilcienā uz dzelzceļa pārbrauktuves, negadījumus raksturo arī psiholoģiskas, sociālas un finansiālas sekas kā ģimenes locekļa zaudējums, traumatiskas sekas mašīnistam, vilciena pasažieriem, aculieciniekiem un upuriem, kā arī satiksmes traucējumi un sabiedriskā transporta kavēšanās…

Sīkāku informāciju par labo praksi un izglītojošo materiālu par drošu uzvedību uz dzelzceļa pārbrauktuvēm un pārejām un to tuvumā varat atrast mājaslapā www.ilcad.org.

Piezīmes redaktoram:

Apmēram viena trešā daļa no visiem nāves gadījumiem uz dzelzceļa Eiropā notiek uz dzelzceļa pārbrauktuvēm un pārejām, bet tā kā šo gadījumu skaits sastāda tikai ap 2% no visiem ceļu satiksmes negadījumiem ar letālām sekām, ārpus dzelzceļa sektora šo neuzskata par būtisku problēmu.

Apsveicami, ka autoceļu un dzelzceļa organizācijas no valstīm, kas piedalās ILCAD, atzīst kopīgo atbildību šajā jautājumā un tādēļ sadarbojas pasākumu organizēšanā, lai veicinātu sabiedrības informētību un drošu uzvedību uz dzelzceļa pārbrauktuvēm un pārejām un to tuvumā. Daudzas no šīm organizācijām ir parakstījušas arī Eiropas Ceļu satiksmes drošības hartu, kas ir Eiropas Savienības iniciatīva.

Vairāk nekā 40 valstis, kā arī Eiropas un starptautiskās dzelzceļu organizācijas (CER, EIM, UIC), Operation Lifesaver, Eiropas transporta drošības padome (ETSC), Eiropas pārbrauktuvju forums (ELCF), Eiropas dzelzceļu aģentūra (ERA) un ANO Eiropas Ekonomikas komisijas Transporta nodaļa (UN-ECE) ir iesaistīti šajā kampaņā. Šogad kampaņā piedalīsies arī Latīņamerikas dzelzceļa asociācija (ALAF) un Austrālijas-Āzijas dzelzceļa asociācija (ARA), bet vēl var iesaistīties ļoti daudzi interesenti.

Vairāk informācijas par šo starptautisko iniciatīvu:

  • Starptautiskā dzelzceļu savienība (UIC)

Isabelle Fonverne, Projects Officer, Safety & Interoperability T: + 33 1 44 49 20 91, e-mail: fonverne@uic.org

Liesbeth de Jong, UIC Press Relations, T.: + 33 1 44 49 20 53, e-mail: dejong@uic.org

  • Eiropas pārbrauktuvju forums (ELCF)

Alan Davies, Chairman, T.: +44 20 3142 5371, e-mail: alan.davies@rssb.co.uk

Koncerns Latvijas dzelzceļš sastāv no valdošā uzņēmuma VAS Latvijas dzelzceļš un piecām meitassabiedrībām – AS LatRailNet, kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, SIA LDz Cargo, kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus; infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmuma SIA LDz Infrastruktūra; ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmuma SIA LDz Ritošā sastāva serviss, kā arī apsardzes uzņēmuma SIA LDz Apsardze.

Sagatavoja LDz Sabiedrisko attiecību daļa sadarbībā ar UIC